Kopstukken

met haar

Transpareren via crowdsourcing

Twitteren was het jaarwoord van 2009, terwijl volgens mij 2009 het jaar van de “transparantie” was. Alles moest transparant zijn, vooral uitgaven en beleid. Ook dit jaar zijn we weer volledig doorschijnend begonnen. Iedereen moeten transpareren. Balkenende stelt hier de norm … met zijn Twitter en facebook. Alles wat hij doet staat daar geschreven, hoe transparant wil je het hebben. Het is alleen jammer dat van de 16 miljoen mensen hij er maar 853 heeft weten te bereiken.

Twittert u? Waarschijnlijk niet, u kent ook niemand in uw omgeving die “tweet”. U blogt ook niet, leest bij toeval deze, zit niet op Hyves (want wat heb je aan “vrienden”), facebook of MySpace. Waarom zou je, sociaal netwerken doe je niet via deze sites … met tante Annie die meekijkt als “vriendin” of “follower”. Daarbij is er sprake van een schijnbare interactie. Het gros van de geregistreerden heeft zich aangemeld, 2 stukjes geschreven, 3 foto’s geüpload en … met geluk een reactie gegeven op 1 van de vrienden. Het overige deel is community hopper. Dat zijn die mensen die van het ene naar het andere sociale netwerksite hoppen, hun vrienden in het ongewisse achterlatend. Daarnaast is er nog 1 iemand, JP. Hij gebruikt de netwerksites voor crowdsourcing, iets anders kan ik niet bedenken.

JP , hij heeft 275 Fans  op facebook, 587 followers op Twitter.  Wie zijn die mensen. Wie leest het door zijn ambtenaren onderhouden account. Welke informatie mag ons niet onthouden worden die daar wordt gepubliceerd. Hoofdvraag echter is … welke Jan Peter moet je hebben? Deze, deze, deze, deze of deze.

Zeg het maar … ik heb in elk geval nog nooit een zoekresultaat in Google gehad die mij rechtstreeks naar een Hyves, facebook of Twitter leidde. Dat zegt genoeg. Ik heb ook niet het idee dat, welke JP ook, zijn input enige maatschappelijke relevantie heeft.  Mijn oproep aan JP: Stop ermee! Gedraag je als de gemiddelde Twitteraar, facebooker of Hyver en stop ermee, laat iedereen in het ongewisse en hou je bij je core business … landje besturen.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reacties gesloten.