Kopstukken

met haar

Zuiver

“Kan ik je misschien ergens mee helpen?” Op zijn minst had ik een zweefteverige antroposofe verwacht die op basis van mijn aura de juiste geur zou selecteren. Zo’n vrouw die als uiting van een verlate emancipatie, haar existentie verwezenlijkt ziet in de gelaagdheid van haar kleren, zich distantiërend van alles wat met ’50 shades of grey’ van doen heeft, maar met ‘De Vagina Monologen’ nog op het nachtkastje. Laat ik het kort samenvatten: vrouwen die zich dusdanig a-sexueel begeven dat gesproken mag worden van een ‘ derde sexe’ . Naast de mannelijke en de vrouwelijke is er, als je het mijn vraagt in Zutphen ook nog de ‘bh-loze’. Dat soort vrouwen! Ik sta dan ook liever ongegeneerd in de 5-euro-bak van de Hunkemöller te graaien dan hier in deze winkel, waar de lucht verzadigd is van empathische zweverijen. Maar ja, morgen is E. jarig en deze shop heeft het enige cadeau dat ik kon verzinnen.

Het draait bij ons thuis de laatste tijd om geuren. Op een of andere manier is E. aan het worstelen met de reukgerelateerde behaaglijkheid van onze habitat. Zo tref ik nu geregeld een ander wc-blokje in de toiletpot. Waar eerst de vloeibare variant van de Aldi hing, ruikt nu een 4-tal vaste blauwe bolletjes op rij. Daarnaast staat in de woonkamer al enige tijd een Lampe Berger. De glazen pot wordt op het dressoir geplaatst op het moment dat deze wordt aangestoken. Het lijkt erop dat vooral vrouwen zijn gegrepen door de voor hen begrijpbare uitleg en procedure van dit product. Met kreten als ‘katalytische brander’ en ‘moleculen vernietigende werking’, slaat de marketingmachine van het Franse Lampe Berger de geurpassiodana’s om de oren. Het goedje zou een luchtzuiverende werking hebben, in plaats van een verdringende. Prachtig! Maar vooralsnog heb ik alleen een zuiverende werking op mijn portemonnee kunnen bespeuren.

Het meest vreselijke aan deze trend van overdadige aroma’s is de naamgeving met bijbehorende omschrijving. Wellicht heeft u direct een beeld bij geuren met namen als, Bois d’Orient, Savon d’Autrefois of Vent d’Ocean! Nee? Zo associeer ik ‘Bois d’Orient‘ (winterhout) met hout dat in het najaar gekapt een winter lang, zacht op een nat dek van eikenhoutenbladeren is blijven ROTTEN! … Gewoon een vochtige, muffe lucht! De website van Lampe Berger is dat alleen niet met mij eens:

… is een sensuele parfum die de magie van kruiden combineert met de subtiliteit van in de zon verwarmde houtachtige olieen.

Tuurlijk, zo kun je het ook omschrijven. Gelukkig houden wij het thuis op ‘Vent d’Ocean’. Dat is tenminste Hollandse nuchterheid en duidelijk. Zeelucht:

Lampe Berger:
Een tropische en revitaliserende cocktail die de frisheid combineert en het exotisme van de grapefruit met warme en houtige noten.

Wat! Waar is de zee gebleven en wat in hemelsnaam is ‘het Exotisme van een grapefruit’!

Ik ben de enige klant in de winkel en richt ik mij tot de verkoopster:
“Ja, je mag mij wel even helpen. Ik ben opzoek naar een Yankee Candle geurkaars, maar heb geen idee welke ik moet hebben.”
Klaarblijkelijk hebben ze bij ‘YC’ de zweefteverige antroposofe vervangen door een alleraardigste man mij duidelijk uitlegt wat het Amerikaanse product doet en hoe het werkt:
+ “De kaarsen zijn gemaakt van sojawas, wat de geur niet beïnvloed. Dus, zoals de kaars heet, ruikt hij ook. … Kijk, deze heet ‘Jelly Beans’, hij haalt de glazen dop van de jar en draait de binnenkant onder mijn neus, “… en dan ruik je ook echt snoepjes.” En ik ruik ook echt snoepjes! “Die daar die heet ‘Wedding day’ maar is misschien iets te uitgesproken. Of deze … deze heet ‘Soft Blanket’ … en dan … Weer draaide de dop onder mijn neus. En inderdaad … ik ruik een fris dekbedovertrek dat buiten in de lentezon was gedroogd.  Het lijkt zowaar dat Yankee Candle, afgezien van de overdreven zoete afbeeldingen op de jar’s, een eerlijk product is, zonder marketing opsmuk. Maar na het ruiken van ‘White Gardenia’, ‘Lovely Kiku’ en ‘Amber Moon’ word ik enigszins bedwelmd met 1 kaars richting de kassa geloodst … en blijkt er toch nog een overeenkomst met Lampe Berger: de zuiverende werking!

“Dat wordt dan 26 euro en 30 cent.”

 

 

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone

Reacties gesloten.